ITS ondersteunt bedrijven graag in een veilige werkomgeving. Introduceer bijvoorbeeld de ‘woensdag ongehacktdag’! Dus iedere woensdag even nadenken over een kleine verandering in uw gedrag om zo uw eigen online veiligheid te vergroten.
Met een veilige wachtwoordzin bijvoorbeeld. Of om toch inloggen in twee stappen (2FA) in te stellen voor dat ene account. Op Woensdag Ongehacktdag geeft veiliginternetten.nl aandacht aan telkens een ander thema om cybersecure gedrag te stimuleren. Bijvoorbeeld met video’s waarin praktische tips te zien zijn. Wees u er in elk geval van bewust dat als u een app gebruikt of cookies accepteert op een website, u een online voetafdruk achterlaat met veel (persoonlijke) informatie. Die gegevens zijn geld waard. Bekijk eens het filmfragment van ‘Dave, een fantastische waarzegger.’
Iedereen is via allerlei devices steeds meer online. Daar zitten veel voordelen aan: u beschikt op elk moment snel over informatie vanaf elk device. Maar er kleven ook nadelen aan. Let daarom goed op wat u online doet, vooral wanneer u privé en werk combineert op dezelfde devices.
Als u persoonsgegevens (online) deelt met anderen, moet u erop kunnen vertrouwen dat de ontvanger er zorgvuldig mee omgaat. Medewerkers of klanten verwachten dat een werkgever of bedrijf zorgvuldig omgaat met hun persoonsgegevens. Hiervoor is het handig enige kennis en vaardigheden te hebben van de digitale wereld.
Maak bijvoorbeeld liever geen gebruik van wifi waarop u kunt inloggen zonder wachtwoord. Dat is best gemakkelijk, maar is dus een onbeveiligd netwerk. Voor hackers wordt het zo heel eenvoudig om uw smartphone, tablet of computer voor de gek te houden. Met speciale apparatuur kan een netwerk aangemaakt worden met de naam van het openbare wifi-netwerk (zoals de bibliotheek, een café of de trein) waar uw apparaat vervolgens verbinding mee maakt. Hierna kan een hacker meekijken met wat u doet of gegevens stelen, zoals werkgegevens van de school. Vermijd daarom gratis openbare wifi-netwerken.
Heeft u ooit een ‘phishing mail gehad? Phishing (afgeleid van vissen en hengelen) is een vorm van internetfraude. U wordt, via bijvoorbeeld een link in een mailtje, naar een valse website gelokt met bijvoorbeeld het verzoek om uw inloggegevens te controleren. Als u hier – nietsvermoedend – uw inlognaam en wachtwoord of uw creditcardnummer invult, krijgt de fraudeur achter de schermen de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich hierbij vaak voor als een vertrouwde instantie of persoon, zoals een bank, het postkantoor of zelfs een familielid.
Een cookie is een tekstbestandje dat door een server op uw computer, smartphone of tablet kan worden geplaatst. Cookies onthouden dat u bent ingelogd op een site, welke artikelen er in uw winkelmandje zitten en uw voorkeursinstellingen worden gebruikt voor statistieken. Dit geldt dus ook voor uw klanten, als u een online shop heeft of voor bezoekers van uw bedrijfswebsite. Cookies doen in principe twee dingen: ze verbeteren de bezoekerservaring van uw website én volgen het gedrag van de gebruiker, zodat online retargetingprofielen kunnen worden opgesteld voor marketingdoeleinden. De cookiewet eist dat een webbezoeker duidelijk geïnformeerd wordt en expliciet toestemming moet geven voor niet-noodzakelijke cookies, die de privacy kunnen schenden. Als u een bedrijfswebsite heeft, informeer dan bij uw webbouwer naar de cookiebanner en wat daarin moet staan.
Weet u waar malware vandaan komt? En of u automatische updates op uw pc altijd moet goedkeuren? Kijk op veiliginternetten.nl! Dit staat vol met tips, do’s en dont’s als het gaat om online veiligheid. Als u zelf de valkuilen kent en weet hoe u daarmee om moet gaan, dan wordt u vanzelf online bekwaam.
Meer weten over goed beveiligde ICT? Neem contact op met ITS.