AI-chatbots kunnen menselijke interactie nabootsen en complexe vragen begrijpen. Maar niet alle vragen van klanten worden door AI-chatbots goed beantwoord. Een goede balans vinden tussen AI en echte relaties met klanten is complex.
Bedrijven investeren continu in het opbouwen van klantrelaties, vooral omdat loyale klanten goed zijn voor de business. Innovaties zoals chatbots helpen bedrijven om meer klanten te bedienen. De inzet van AI-chatbots kan hen helpen klantvragen sneller en efficiënter af te handelen. Deze chatbots kunnen complexe vragen bijna net zo goed verwerken als hun menselijke collega’s.
Ondanks de voordelen van AI in de klantenservice, zoals 24/7 beschikbaarheid en snellere responstijden, blijft een groot deel van de klanten de voorkeur geven aan menselijke interactie. Uit onderzoek blijkt dat 43% van de klanten liever met een mens praat dan met een AI-systeem. Hoewel AI in staat is om de productiviteit te verhogen en meer klantvragen te verwerken, zijn menselijke medewerkers dus nog steeds belangrijk. Vooral in complexere situaties die voor frustraties bij de klant zorgen.
Voor veel bedrijven zijn persoonlijke klantrelaties leidend. Dat geldt ook voor ITS. Op onze servicedesk zitten systeembeheerders met kennis van zaken en het vermogen om de stemming van bellers aan te voelen. Dat heeft invloed op het snel vinden van de juiste oplossing, zodat de beller zich goed geholpen voelt. AI helpt wel om sneller te werken, bijvoorbeeld in het maken van analyses. Daardoor blijft er meer tijd over voor verdieping in onze klanten.
De inzet van AI in chatbots en andere taken in een IT-omgeving brengt risico’s met zich mee. Een risico is het verlies van echte relaties met klanten, wat op termijn negatieve gevolgen heeft. De inzet van AI betekent ook meer cybersecurity-risico’s. Om goed te kunnen werken heeft AI namelijk toegang tot bedrijfsdata nodig. Als kennispartner raden we bedrijven aan om goed na te denken wat wel en niet te doen met behulp van AI.
De specialisten van ITS helpen bedrijven met het in kaart brengen van cybersecurity-risico’s en het implementeren van passende maatregelen. Zo geeft u in een veilige IT-omgeving vorm aan het evenwicht tussen de efficiëntie van AI en de menselijke factor van echte klantrelaties.
Interesse in het beheersen van cybersecurity-risico’s? Bel onze specialisten op 070 320 32 00