Omnichannel retail: de omslag is nu!

dinsdag 15 februari 2022

Een veelgehoorde internationale term van afgelopen tijd is ‘omnichannel retail’. De verschuiving van fysieke retail naar online retail is een al langer zichtbare trend binnen de retailsector. Consumenten zien de voordelen van online; groot aanbod, goede prijsperceptie, gemak en maken er steeds meer gebruik van. Ook sectorspecialisten retail en groothandel vertellen in RaboResearch dat de verschuiving naar online retail deels zal blijven. Klanten die de afgelopen tijd meer online kochten, ervaarden de voordelen. Retailers moeten extra hun best doen om deze klanten weer naar de winkels te krijgen. Bijvoorbeeld met een inspirerende winkelomgeving of personeel met veel kennis. Omnichannel spelers blijken het enorm goed te doen. Dit zijn winkels die ook een online aanbod hebben. Omnichannel groeit zelfs harder dan de online specialisten. Dat is logisch omdat de klanten zowel de voordelen van het online als het offline model ervaren. Er is letterlijk en figuurlijk (online) werk aan de winkel.

Digitalisering in de retail

Retailers in de mode, interieur en andere, zoals dat heette, niet-essentiële winkels kregen het afgelopen jaar grote klappen als gevolg van de coronacrisis. De beste strategie lijkt mikken op verschillende kanalen, al heeft nog lang niet iedere retailer dat goed op orde.

Bij een omnichannel winkel kunt u online bestellen, maar ook ophalen of terugsturen in de winkel is mogelijk. Een klant kan in de winkel terecht voor een oplossing, informatie of advies. De coronacrisis leert dat afhankelijkheid van uitsluitend een echte winkel kwetsbaar is. Retailers moeten daarom vol gas geven op het bouwen van een multi- of omnichannel aanbod. Digitalisering is daarbij een randvoorwaarde.

Merkbeleving

De klant van tegenwoordig kijkt op een andere manier. Hij komt via verschillende kanalen met merken in contact. Iemand bezoekt een website, bekijkt het productaanbod op zijn mobiele telefoon en bezoekt de winkel. Het is dus belangrijk om al uw informatie, welk kanaal de klant ook gebruikt, op elkaar af te stemmen. Klanten zien tegenwoordig namelijk niet meer een kanaal of medium, maar zij zien het merk of het bedrijf waar ze mee in aanraking komen. Alle (social) media kanalen lopen zo snel in elkaar over dat de consument hierdoor geen onderscheid meer maakt tussen die verschillende kanalen. Dit is waar je als winkeleigenaar gebruik van zou moeten maken.

Omnichannel voorbeeld

We geven een omnichannel voorbeeld. Een klant wil leuke schoenen kopen en ziet een advertentie langskomen op Facebook. Hij klikt op de advertentie en komt terecht op de webshop. Hij kan direct aangeven of hij ze wil ophalen in de winkel of thuis wil laten bezorgen. Via de chat in de app kan hij vragen stellen over het product. Ook kan hij naar de winkel komen om de schoenen even te passen en u om advies te vragen of nog extra producten, zoals schoenenspray, te kopen. Het komt er op neer dat de klant een soepele interactie heeft met uw fysieke en online winkel, waarbij u overal dezelfde informatie aangeeft. 

ITS AV-solutions heeft diverse oplossingen voor winkelschermen, etalageschermen en softwaretools om een digitale campagne eenvoudig vorm te geven. Ook Cock van Rijn, eigenaar van Van Rijn Culinair: AGF, Maaltijden , Traiteur en Catering, koos voor digital signing van ITS AV-solutions. Hij vertelde eerder in DIGITHINGS over zijn ervaringen.

Cock van Rijn: 
‘Kassa- en winkelschermen met dynamische info’
'Wij hebben een prachtige winkel in het centrum van Leidschendam, waar de kwaliteit van de producten, het vakmanschap en de uitstraling van de winkel hoog in het vaandel staan. Met de etalage- en winkelschermen van ITS kunnen we onze aanbiedingen in dagverse producten perfect laten zien. Evenals onze diensten, zoals de bezorging van boodschappen en maaltijden en acties als ‘Too good to go’ (om voedselverspilling tegen te gaan) of het Piggy spaarsysteem voor onze klanten. En aanpassen kan gewoon vanaf huis. Super toch?’ Op een kassa- of winkelscherm van ITS AV-solutions krijgt uw product of merk de aandacht die het verdient. En het mooie is dat u de informatie steeds kunt wisselen. Een kassascherm is als het snoep bij de kassa van de supermarkt.